Thursday, February 8, 2007

Muhasabah Campus Life (Version 1)


Saban hari aku berfikir sendirian.....
Tentang hakikat campus life....
Mengapa aku di sini??
Apa matlamat dan tanggungjawab ku??
Aku cube muhasabah diri ini yg serba hina....
Kadangkala aku leka....
Kadangkala aku ingat....
Ya Allah, berilah aku petunjuk....
Sedarkah wahai rakan seperjuanganku.....
Akan matlamat kite menuntut ilmu....
Mencari keredhaan Allah....
Amal dan sampaikan pada semua....
Namun, mengapa suasana kini berbeza???
Menuntut ilmu hanya kerana peperiksaan....
Hanya kerana kebanggaan....
Atau hanya kerana segulung ijazah.....
Sedarlah wahai rakan seperjuanganku....
Akan keberkatan ilmu yg kite cari.....
Akan kasih sayang Allah yg kite capai.....
Sedarkah wahai rakan seperjuanganku.....
Betapa tebal buku rujukan kite....
Betapa asyiknya kite membacanya.....
Namun kite lupe....
Akan kebesaran dan mukjizat Al Quran....
Mengapa kite tidak mampu khatam.....
Mengapa kite tidak mampu amalkan....
Sedarlah wahai rakan seperjuanganku....
-tinta_ukhuwah-

1 comment:

Anonymous said...

Salam...

Posting kali ini adalah copy drpd posting di weblog aku sblm ni, http://ukhuwah.tblog.com, setelah hampir 2 tahun bersara drpd blogging, insyaAllah... di sini segalanya bermula... Campus Life is the most precious time...

tinta-ukhuwah