Friday, January 19, 2007

Maal Hijrah

Assalamualaikum...
Alhamdulillah...bertemu kembali dalam warkah maya ini dengan izin dari-Nya. Tepat pada Maghrib hari ini, maka tibalah 1 Muharram 1428 yg aku nantikan dengan penuh debaran... Inilah pertama kali dalam sejarah hidupku, kedatangan 1 Muharram begitu aku rindui...

Hari ini, aku telah men'delete' satu 'folder' dengan penuh mujahadah...satu 'folder' kehidupan silamku yg sentiasa menyebabkan diri ini lalai, malah jauh dari jalan-Nya.... Aku redha dengan qadha & qadar dari-Nya dan akan aku jadikan kehadiran 1428 Hijrah ini sebagai lembaran baru dalam kehidupanku....Aku yakin, pasti lebih getir lg ujian & tarbiyyah dari Allah untukku kali ini.....

"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bencana) yg ditimpakan di bumi, dan tidak juga yg menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yg demikian itu adalah mudah bagi Allah"
( Al - Hadid :22)

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yg telah ditentukan)"
( Al-Qamar :49)

Aku ingin berkongsi beberapa petikan dr kitab "La Tahzan" karangan Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni :
"Jangan berdukacita, sebab qadha sudah ditetapkan, takdir pasti berlaku, dakwat pena sudah habis, lembaran-lembaran catatan ketentuan pun sudah dilipat, dan semua perkara telah ditetapkan"
"Jangan berdukacita, sebab usia anda yg sebenar adalah kebahagiaan & ketenangan hati anda. Sebab itu jgn habiskan usia anda dalam kesedihan, jgn boroskan malam-malam anda dalam kecemasan, jangan berikan minit-minit anda untuk kebimbangan"

tinta-ukhwah

No comments: