Wednesday, May 7, 2008

Luruskan Saff

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...segala puji milik Allah... Dengan izin-Nya, aku kembali lg di ukhuwah maya ini semata2 untutk berkongsi coretan hidupku ini...Saban hari, masa berlalu dgn pantas. Malah aku terasa diri ini kosong tatkala berada dalam lingkaran rutin harian yg sama...Aku bimbang akn rutin harian hidupku yg semakin lalai & leka dengan juadah nikmat dunia yg lazat di pandangan mata...Namun hakikatnya juadah dunia ini adalah ujian & dugaan dari Allah buat hamba-Nya...Aku bimbang akan diriku ini yg jauh dari barisan saff hadapan...Malah saban hari aku semakin jauh ke belakang...Ya Allah... Bimbinglah daku dan seluruh umah Islam....

Hari ini, genaplah 25 Thn 1 Bln diriku dimamah usia...Namun ape yg telah diriku capai? Ape sumbangan daku untuk umat Islam sejagat? Sama2 kita muhasabah diri kita sebagai umat Islam yang pada bila2 masa akan dipanggil menghadap-Nya...Masih ingat lg daku akan nasihat abah tersayang. Abah sentiasa menasihati diriku ini agar mempunyai azam dn matlamat dlm hidup...Sbg contoh, abah telah menulis dlm helaian kertas kecil akan matlamat & cita2 abah yg perlu dicapai tatkala mencecah usia...Tak pasti samada abah masih simpan helaian kertas itu di dompet abah. Aku pula...ape matlamat diriku? InsyaAllah...Dengan izin-Nya...Dengan berbekalkan usaha dn ikhtiar... Aku berazam sebelum usiaku mencecah 27, aku telah mempunyai zaujah dan sebelum usiaku mencecah 30, aku telah mempunyai putera dan puteri. Pada ketika itu aku azam untuk menunaikan ibadah haji dan mempunyai karier yg stabil....

Ade beberapa perkara yg ingin aku kongsi di ukhuwah maya ini... Namun bibir ini kelu untuk berkata2...Malah jari jemari ini kaku untuk bermadah... Entahlah... Biarlah perkara2 ini menjadi asrar dalam hidupku. Mungkin ketika ini aku blurrr xtau ingin berceloteh ape...hehe... InsyaAllah...pasti ade perkara2 menarik untuk dikongsi pada masa hadapan...InsyaAllah...

No comments: