Monday, May 11, 2009

Bekam @ Cupping @ Al-Hijama


Assalamualaikum...
Syukur ke hadrat Ilahi atas nikmat dan izin-Nya dapat kita bertemu kembali di serambi maya ini. Selawat dan salam ke atas junjungan baginda Nabi Muhammad S.A.W dan juga para sahabat serta tabi'in yg telah banyak berkorban dengan usaha dakwah hingga kita di tanah melayu ini mendapat nikmat Agama ISLAM yg kita cintai...
Cuaca yg panas terik pd tgh hari semalam benar2 menduga iman. Ingin sahaja diriku berendam di kolam ais sambil menghirup minuman sejuk. Namun daku gagahi diri ini utk pergi berbekam @ cupping @ hijama di Seksyen 9 Shah Alam. Sesi berbekam selama 2 jam sambil bertubi2 soalan aku ajukan kepada doktor tersebut ttg rahsia berbekam dan hikmah disebaliknya. Rawatan yg aku pinta hanya fokus pd betis dan sendi kaki. Walaupun agak mahal, namun aku yakin dgn mutu dan kesucian rawatan ini. Malahan, rawatan ini juga satu Sunnah Baginda S.A.W. Kali terakhir daku berbekam adalah pada 3 tahun lepas.
Cupping Therapy (Al-Hijama)
A Cure For Every Disease, Pain and Ailment (By Allah's Permission)
Cupping (hijama) is the best remedy recommended and used by the Messenger (Sallallaahu Álayhi Wasallam). The Messenger (Sallallaahu Álayhi Wasallam) said, "Indeed the best of remedies you have is cupping (hijama)…" [Saheeh al-Bukhaaree (5371)].

No comments: